Wanneer is een bijeenkomst geslaagd? Als het publiek aan het einde van de dag het gevoel heeft dat het om hen draaide, en de opdrachtgever met een grote glimlach de complimenten in ontvangst neemt.
Als ik dan zelf ook nog plezier heb gehad en iets nieuws heb geleerd, dan ben ik helemaal gelukkig. Sinds 2007 modereer en presenteer ik evenementen. Van grote congressen tot kleine intieme bijeenkomsten. Afhankelijk van wat nodig is zet ik daarbij de journalistieke scherpte in die ik opdeed bij RTL Nieuws en Elsevier, of juist een zachtere verbindende aanpak als de setting daarom vraagt. Als lid (en momenteel voorzitter) van een vakgroep voor dagvoorzitters, beschik ik over een brede kennis en training op het gebied van moderatie.
Ik werk samen met heel verschillende opdrachtgevers: van super professionele evenementenbureau’s, tot organisaties die nooit eerder een evenement organiseerden. Ik kan inmiddels snel inschatten waar behoefte aan is en waar ik kan ondersteunen in de voorbereiding. Ik ben liefst vroeg betrokken, zodat ik mee kan gaan in de gedachtenontwikkeling en, indien gewenst, kan adviseren. Dat begint altijd met de vraag: wat is het doel? Waarom deze gast of deze activiteit? Waarom op deze manier? Maar ook als alles al geboekt is en het programma vast staat, komt het goed. Dan zorg ik dat de sprekers tot hun recht komen en het publiek zich gehoord voelt. Ik bel bijna altijd met de sprekers, heb veel contact met de organisatie, en ik maak mijn eigen draaiboek en speakernotes, Op de dag zelf ben ik ruim op tijd aanwezig. De sprekers heb ik meestal al gesproken, maar wil ik graag nog even zien zodat iedereen er vertrouwen in heeft.